Kun ei tää yhellä kynkällä onnistu s***ana

2023 koko kauden ajo huonontui systemaattisesti joka ajokerralla ja auto tuntui siltä että en pysty enään tekemään kahta identtistä vetoa. Kaikenlaisia värinöitä ja kolahduksia alkoi tulemaan, mutta en enää pystynyt keskittymään siihen muiden vikojen vuoksi jota ilmesty lähes joka kerta, kun nosti kytkimen lineupista viivaa kohti.

Hyvinkään aikana minulle mainittiin että oikea takarengas liikkuu PALJON. Kotiin päästessä kaikki mikä voi olla irti oli irronnut. Moottori, vauhteisto, vetoakselit ja takakynkän pultti oli liki poistunut joten vian oletettiin olevan siinä, mutta todellisuus olikin ihmeellisempi. Lapualla testatessa keli muuttui niin nopeasti ja keskityimme uuteen etupäähän niin paljon, että ei saatu mitään dataa siitä miten peräpää toimii (eli se oli virheliike ja siitä lisää myöhemmin). Oletettiin että hyvin. Härmässä keli on koko reissun ihan paskaa, joten ei saatu mitään tietoa mistään (nyt myöhemmin liveä katsoessa sekin ois voinu auttaa ku ois kattonu heti).

Päätettiin että viedään auto talvisäilöön lapuan jälkeen, mutta jätettiin lapualle menemättä kuitenkin kelien takia kokonaan. Tomin ilmottaessa että Kemora on meille varattuna, niin käytiin vielä ajamassa viimeset vedot kuivalla. Silloin takatuenta alkoi todella perkaantumaan. Yhtäkkiä autosta tuli kamalin asia mitä olen ikinä ajanut. Varikolle mentäessä kun tehtiin väli checkiä pulteille löydettiin se todellinen vika. Koko takakynkän paikka oli irti alareunasta. Tärkemmin tutkiessa huomattiin, että siellä ei ole myöskään ikinä ollut pistehitsejä yli 2kpl koskaan koko alareunassa, joten auton koko omistuksen takakynkkä on ollut sisälokasuojan varassa ja se ilmeisesti petti sitten jossain kohtaa (Pesämäen ensimmäisen kisan ensimmäisen entryn ensimmäisessä vastaheitossa), mutta sisälokasuojat on niin täynä kumimutua tämmösessä, että jotenkin se jäi huomaamatta minulta ja kaikilta muiltakin.

Tässä vielä kuvasarja joka kaivettiin myöhemmin siitä että kauanko toi rengas on liikkunut ja osunu pyöräkotelon etureunaan tietyissä tilanteissa.

Ilmeisesti tilanne on se, että jostain syystä BMW tehtaalla ollaan vaan raa’asti unohettu vain laittaa se kiinni ja kun vahvistettiin takakelkan kiinnitystä, niin ei tullu mieleenkään että nuo on noin paskasti kiinni, kun näiden päällä on vahva massa jonka pitäisi sitoa, mutta se onkin ollut sitten ainoa laatuaan oleva kiinnitys. Vaikka kuvassa näyttää että on ruosteen vuoksi irronnut, niin ei. Pelti on ehjää kyllä, mutta vesi on päässy väliin vuosien aikana. Vasemmalla puolella asiat on kunnossa tai niin kunnossa kuin ne tällaisessa on.

Monet varmaan manaa, että oliskohan pitäny tutkia asiaa tarkemmin ja koko kori vetää pellille jne jne, mutta puolustuksekseni sanon, että harrastanut koko elämäni japanilaisia autoja. Ne osaa asentaa asiat kiinni ja toisekseen tätä autoa ei alunpitäen rakennettu kilpa-käyttöön ja siksi se vahvistus tilanteessa varmasti myöskin jäi sillon huomaamatta tai noteeraamatta, koska myöskään vahvikkeet jotka hankimme nyt eivät olisi tätä ongelmaa korjanneet.

Nyt tehdään täysi vahvistus taka-kynkkien osuuteen kun purettiin kaikki pois sieltä. Eli Race-osan Heavy Duty kynkän vahvikkeet ja sitten tehdään raudat vielä lisäksi jolla se koko kynkänpaikka kiinnitetään koriin niin kovaa, että ei irtoa. Voi muuttua tuo ajettavuus jonkin verran.

Valitettavaa on, että tämä vika pilasi koko kauden, kun isompien ongelmien ei annettu haitata. Nooh aina on ensivuosi.

Jaa artikkeli:

Yhteistyössä

Yhteistyössä

© 2023 Drift Junkie
Crafted by

Kokotaulukko

Koko
Leveys cm*
Pituus cm*
XS
51
64
S
54
66,5
M
57
69
L
60
71,5
XL
63
74
XXL
66
76.5
3XL
69
79
4XL
72
83,5
Tol +/-
2
2